Rynek Infrastruktury
– Samorządy pod rządami PO ledwo wiążą koniec z końcem, mając problemy z wkładem własnym do inwestycji realizowanych z wkładem unijnym. Teraz rząd zamierza uchylić się od odpowiedzialności za programu drogowe i próbuje zmienić zasady finansowania obwodnic miast na drogach krajowych. Na to nie może być zgody – powiedział w sejmie poseł.
Poseł Klepacz żądał wyjaśnień dotyczących tego, kiedy gotowy będzie plan budowy obwodnic na drogach krajowych na lata 2014-2020, jakie będą założenia do tego programu oraz, czy rząd zamierza zrzucić finansowanie tych inwestycji na samorządy wojewódzkie.
Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu, poinformował, że obecnie w resorcie trwają prace nad zaktualizowaniem planów inwestycyjnych, które będą realizowane w perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Dotyczą one sieci dróg krajowych, w tym obwodnic.
– Na chwilę obecną resort nie posiada informacji na temat wielkości alokacji dla GDDKiA. Zatem nieznajomość środków, które będą mogły zostać wykorzystane na projekty drogowe, uniemożliwia podanie szczegółowej i ostatecznej listy inwestycji – oznajmił wiceminister.
– Nie oczekujcie od nas, że będziemy pokazywali jakieś wstępne fastrygi, bo ze społecznego punktu widzenia budzenie nadziei w miejscach, gdzie nie starczy środków jest nie w porządku wobec tych ludzi – skomentował Jarmuziewicz.
Wiceminister Jarmuziewicz potwierdził także swoje wcześniejsze słowa w kwestii priorytetów na przyszłą perspektywę unijną. Zgodnie z zapowiedziami w pierwszej kolejności powstaną najważniejsze ciągi brakujących autostrad i dróg ekspresowych. – Podejście takie ma zapewnić powstanie spójnych ciągów dróg, których nie udało się zrealizować w kończącej się perspektywie – wyjaśnił wiceminister.
– Priorytetem jest udrożnienie ciągów, żeby te pojedyncze odcinki połączyć ze sobą, żeby te ciągi były lite, a nie poszatkowane. Lecz resort nie zapomniał i nie wyeliminował realizacji obejść miast istotnych z punktu widzenia lokalnych społeczności – poinformował Jarmuziewicz.
Ministerstwo Transportu pracuje nad stworzeniem w ramach perspektywy 2014-2020 nowego mechanizmu realizacji inwestycji stanowiących obwodnice miejscowości realizowane w ciągu dróg krajowych. W tym celu już podjęto rozmowy z samorządami województw.
– Obwodnice w ciągu dróg krajowych innych niż autostrady i drogi ekspresowe służą rozwiązaniu problemów danego regionu, a nie kraju. Zatem przy rozwiązywaniu problemów lokalnych, powinni uczestniczyć ich beneficjenci, czyli władze samorządowe – zauważył wiceminister transportu.
– Ideą resortu jest, aby współpraca z władzami samorządowymi odbywała się na zasadach consensusu. Stąd też pierwszym krokiem jest poznanie priorytetów władz samorządowych, co już trwa. Finansowanie tych inwestycji mogłoby stanowić połączenie wykorzystania dofinansowania unijnego, środków z budżetów odpowiednich samorządów oraz wsparcia z Krajowego Funduszu Drogowego – wyjaśnił Tadeusz Jarmuziewicz.